Friday, May 24, 2013

Pemangkasan Pokok Anggur - Satu Keperluan

Pokok anggur ada merupakan jenis pokok menjalar yang akan terus tumbuh tanpa had lebih-lebih lagi di kawasan tropika. Di habitat asalnya, pokok anggur akan mengalami tempoh dorman semasa musim sejuk dimana semua daunnya luruh dan ranting-ranting yg tidak sihat akan mati. Bila tiba musim bunga, tunas-tunas baru akan tumbuh bersama kudupan bunga pada ranting-ranting yang masih hidup. Bagi penanam anggur di negara asalnya..mereka akan membuat cantasan dengan membuang ranting-ranting yang tidak sihat mengikut cara tertentu bagi memaksimumkan hasil buah anggur mereka.

Di negara tropika, tanpa musim sejuk, pokok anggur akan terus hidup tanpa melalui tempoh dorman. Keadaan ini menyebabkan pokok anggur susah berbuah tanpa dilakukan ransangan pemangkasan. Pemangkasan dibuat dengan membuang semua daun dan ranting-ranting yang tidak berkenaan mengikut teknik pemangkasan yang sesuai. Ada jenis anggur yang sesuai dipangkas pada paras dua atau tiga mata tunas dari pangkal cabang atau 'spur prunning' dan ada jenis anggur yang sesuai dipangkas pada paras lima mata tunas hingga 10 mata tunas dari pangkal cabang atau dipanggil 'cane prunning'..kesuaian teknik pemangkasan adalah bergantung kepada jenis pokok anggur..

Dibawah ni ditunjukkan contoh pemangkasan pokok anggur untuk tujuan pembuahan:
 
Pokok anggur Isabela yang belum dibuat pemangkasan
 
Pokok anggur Isabela yang telah dibuat pemangkasan..hanya tinggal sedikit sahaja  ranting di atas para.

Pemangkasan pokok anggur disaran dibuat 6 bulan sekali supaya pokok anggur kelihatan cantik dengan daunnya yang senantiasa hijau. Apa yang diperhatikan daun anggur akan mula bertukar warna dan selalunya dijangkiti kulat jika tidak buat pemangkasan secara berkala.

Sunday, March 10, 2013

Panduan Menyemai Keratan Anggur

Lama juga saya tak up load maklumat di blog ni. Kali ni saya nak berkongsi cerita macamana saya menyemai anggur dari keratan ranting. Sekarang ni pokok anggur dah banyak didapati dimana-mana di Malaysia. Ada kalanya kita diberikan keratan ranting anggur untuk dibawa balik untuk disemai ataupun kekadang kita membeli keratan anggur melalui pos. Mungkin maklumat yang saya kongsikan dibawah ini dapat membantu menghidupkan pokok anggur melalui keratan. Cara ini adalah sesuai untuk menyemai keratan ranting anggur dalam kuantiti yang kecil, kalau nak semai banyak-banyak hingga beribu (nak buat nurseri anggur), itu kena buat cara lain...

Mula-mula sekali kita kenalah ada keratan pokok anggur. Kalau diambil sendiri dari pokok anggur, saya selalu ambil ranting yang bersaiz sebesar batang pensel dengan panjang minimum tiga mata tunas. Untuk membezakan hujung pangkalnya, saya akan membuat keratan rata pada pangkal dan runcing pada hujung ranting seperti dibawah:


A. Lepas tu bila dah ada keratan, bolehlah mula untuk menyemai keratan ranting anggur anda.

1
Sediakan Pasir Sungai – 1 (satu)  bahagian
 
2
Sediakan Fiber Sabut kelapa –  2 (dua) bahagian.

3
Gaulkan dan masukkan dalam pasu kecil atau polibeg. Semaian dalam pasu dapat menghasilkan kadar pertumbuhan yang lebih baik.
4
Cucukkan keratan anggur ke dalam pasu kira-kira 2-3 inci bergantung kepada panjangnya keratan. Pastikan keratan tidak ditanam terbalik kerana kalau ditanam terbalik, akar pokok tidak tumbuh. Jika ada penggalak agar, sapukan pada bahagian bawah keratan sebelum dicucuk ke dalam pasu.
  
5
Padatkan tanah disekeliling keratan untuk memastikan ia sentiasa tegak dan tidak bergoyang

B. Penjagaan Semaian Keratan Anggur

1.  Letakkan keratan anggur yang telah dipasu di kawasan yang teduh (tidak terdedah kepada hujan) tetapi mendapat cahaya matahari.

2.  Siram dengan air pagi dan petang. Pastikan media tanaman tidak kering dan tidak terlalu lembab hingga menakung air. Kalau air bertakung, keratan akan mati.

3.  Elakkan dari keratan anggur bergoyang atau terlanggar lebih-lebih lagi pada dua minggu pertama setelah disemai kerana dalam tempoh itu, keratan anggur mula untuk tumbuh akar dan akar yang tumbuh adalah terlalu sensitif jika diganggu.

4.  Tunas baru akan mula keluar dari keratan selepas seminggu disemai dan akar akan mula keluar selepas dua minggu.

5. Elakkan membaja pada peringkat permulaan, pembajaan boleh dibuat selepas sebulan. Digalakkan penggunaan baja organik bagi mengelakkan pokok mengalami kerosakkan akibat terlebih pembajaan kimia.
6. Saya biasanya akan membiarkan benih anggur tumbuh lebih dua bulan sebelum dialih kepasu yang lebih besar atau di tanam di atas tanah.
7. Kalau ditempat anda tidak terdapat atau susah nak dapat fiber kelapa, bolehlah digunakan media-media tanaman yang dijual dikedai-kedai atau dipasaraya. Kalau membeli media tanaman, pilihlah media tanaman untuk semaian.
Ok, selamat menyemai keratan ranting anggur anda...

Saturday, July 14, 2012

Masalah pokok anggur terhenti membesar...

Lama betul saya tak menulis di blog ni..sebenarnya bahanya ada tapi masanya tak ada.


Kali ini saya nak kongsi cara saya merangsang pertumbuhan anak pokok anggur yang macam segan-segan nak hidup.. Saya rasa ramai peminat anggur yang mendapati benih anggur yang ditanam lambat sangat nak naik para, tumbuhnya perlahan dan daunnya pun kecil-kecil je walaupun dah dibaja dan disiram air dengan penuh kasih saya. Masalahni biasa kalau kita tanam dalam pasu. Tapi jangan kata tanam anggur dalam pasu tak boleh jadikkan pokok hidup subur dan berdaun cantik dan lebar..macam dalam gambar di sebelah.

Untuk membaikpulih anak pokok supaya dapat hidup dengan subur, apa yang saya buat adalah seperti berikut:

1. Saya baik pulihkan tanahnya dengan menggunakan compost tea tahi arnab. Apa yang saya buat, saya siram compost tea tahi arnab setiap dua minggu selama sebulan.

2. Kemudian saya kerat ranting2 dan tunas2 yang tak diperlukan pada anak pokok anggur tu dan saya tinggalkan satu sahaja tunas yang paling sihat untuk dibiarkan hidup. (Sila lihat gambar dibawah macamana saya buat)

3. Selepas buat perkara di atas tu, barulah saya letak skit baja, baja 8:8:8 (processed chicken dung)


 

Gambar disebelah kiri adalah sebelum gambar anak pokok anggur sebelum digondolkan dan gambar disebelah kanan selepas digunting-gunting cabang-cabang dan tunas-tunas yang tak berkenaan. Tujuannya adalah untuk memfokuskan segala tenaga pokok tu untuk naik ke atas para dengan kadar cepat.

Percayakah anda bahawa anak pokok anggur digambar di atas yang telah memanjat melepasi para adalah pada saiz yang sama semasa ditanam pada tarikh yang sama dengan pokok anggur yang dalam gambar disebelah kiri di atas..

p.s. Anak pokok anggur yang ditunjukkan di sini adalah anggur Alphonse Lavalle (Bali) yang ditanam dalam pasu dan bawah pasunya dilubangkan supaya akar anggur boleh lepas ke tanah dengan bebas



Friday, January 7, 2011

Cara Menanam Anak Benih Anggur dari Thailand …sambungan

Pengalaman saya menanam anggur benih seperti dibawah ni amatlah tidak memberansangkan. Banyak duit yang terbang untuk beli benih jenis ini atas memenuhi kehendak hati untuk menanam jenis anggur yang lebih baik  dan glamour.

Pengurusan Benih Anggur Siam

Dulu masa mula2 beli dulu, penjual tidak memberi tahu cara untuk menanam anak benih anggur dari jenis ini. Jadi saya cuba ikut cara sendirilah, dan sememangnyalah tak hidup pokok anggur yg kita nak, tapi yang hidup adalah pokok penanti. Kalau ikut gambar diatas tu, pokok penanti tu adalah keratan anggur yg dah berakar tu dan anak benih anggur yg kita nak membesar adalah mata tunas yg berbalut dengan plastik merah tu. Bila kita kaji sifat pokok anggur di kawasan tropika, kalau dibuat keratan, biasanya tunas anggur akan keluar dari mata tunas yang paling hujung (orang putih kata kat terminal end). Jadi bila kita tanam benih diatas, tunas baru akan keluar mula-mula sekali pada mata tunas yg paling atas sekali. Masalahnya bila tunas yg paling atas tu dah keluar, kemungkinan tunas-tunas yang dibawahnya untuk tumbuh adalah amat kurang sekali. Jadi akibatnya, mata tunas yg berbalut merah tu takkan cambah. Yang akan terus membesar adalah pokok penanti tu. Setelah mencuba bebarapa kali, saya dapati cara yang paling berkesan untuk mencambahkan mata tunas yg berbalut merah tu adalah dengan membuang semua mata tunas yang berada diparas lebih atas dari mata tunas tersebut.

Langkah2 yang saya buat untuk menanam benih anggur jenis cangkut (tut) adalah seperti berikut:

1. Buka plastik yg membalut akar tu perlahan-lahan dan tanam dalam pasu atau plastik hitam yang telah diisi tanah yg baik

2.Bila dah 2 minggu, akan kelihatan mata-mata tunas pokok penanti akan tumbuh dan ini menandakan akar pokok tu dah hidup.

3. Buang semua tunas-tunas pokok penanti yang hidup. Daun jangan dibuang

4. Dalam seminggu dua tunas yg berbalut merah tu akan mula tumbuh dan perhatikan juga jika ada tunas2 dari pokok penanti yg tumbuh, ianya haruslah dibuang..

5. Pastikan semasa benih anggur tidak terkena hujan yg banyak atau lebih baik diletak dibawah lindungan hujan.

6. Benih anggur tu bolehlah dipindahkan ke tanah atau dipasu yang lebih besar bila dah mencapai ketinggian melebihi satu kaki..

Ok lah selamat mencuba..

Cara Menanam Anak Benih Anggur dari Thailand (1)

Peminat dan pengumpul jenama pokok-pokok anggur, pasti akan cuba untuk menanam jenama pokok anggur yang lain dari yang biasa ditanam di Malaysia ni (Isabela dan IAC adalah jenama yang biasa dan senang didapati). Biasanya jenama-jenama anggur seperti Black Opal, Black Pearls, dll biasanya dibawa masuk oleh penjual benih dari Thailand  dalam bentuk benih dari cantuman mata tunas. Rupa benih ni adalah seperti dibawah ni.

IMG_3897

Cara membuat benih ni adalah dengan mencangkuk (tut) pokok penanti dari jenis Solonis X dan apabila akar sudah keluar, mata tunas pokok2 anggur yang dikehendaki seperti Black Opal, Black Queen, White Malaga dll akan dicantumkan kebatang pokok penanti dan dibalut dengan plastik berwarna seperti dibawah ni.

IMG_3898

Apa yang kita mahukan ialah mata tunas Black Opal yang tumbuh seperti dibawah:

IMG_3874

Tapi apa yang terjadi adalah tunas pokok solonis X yang tumbuh seperti gambar dibawah:

IMG_0562

Pokok Solonis X ni adalah jenis pokok anggur yang tahan penyakit, senang hidup, rajin berbunga tapi masalahnya buahnya kecil sangat kekadang sebesar kepala mancis.

IMG_0559 

Anggur dari jenama yang glamor seperti Black Opal, Black Queen etc mempunyai ciri-ciri buah yang besar, cantik dan rasa yang manis. Walau bagaimanapun, kalau ditanam secara keratan batang dikawasan Tropika pokok2 ini tidak tahan serangan penyakit lebih2 lagi apabila keadaaan lembab dan selalu hujan. Untuk menanam anggur ini dikawasan Tropika biasanya pembuat benih akan mencantumkan mata tunas pokok glamor ni pada pokok Solonis X bagi mendapatkan hasil yang baik.
bersambung…..

Friday, August 20, 2010

Anggur dah mula masak

 

Anggur Isabela yang diprun 3 bulan yang lalu dah mula menampakkan tanda-tanda nak masak. Enjoylah gambar-gambar ni

anggur 001

anggur 003

anggur 002

Tuesday, August 3, 2010

Jenis-jenis anggur yang ada dirumah saya 2

Anggur IAC

142

Anggur ni dipercayai berasal dari Brazil. (Kalau tak caya cuba googled IAC Brasil. IAC tu nama institut pertanian di sana yang keluarkan benih anggur ni. Buah masak warna kuning. Komen dari seorang perasa buah anggur ni…anggurni adalah anggur termanis yang dia penah rasa. Mungkin anggur free kot memanglah manis..tapi kalau nak betul2 manis kena petik buah semasa buah berwarna kuning.

With EM 

Pokok ni rajin berbuah dan saiz buah sederhana dan tangkai buah kalau cukup subur boleh sampai satu kaki panjang..Bunga Anggur IAC 002

Ni gambar pucuknya beserta dengan bunganya. Nampak ada dua tangkai dalam satu gugus..No EM

Buahni selalu kena serang kulat, lebih2 lagi kalau musim hujan. Jadi kalau nak buah cantik elok sembur dengan racun kulat atau semburan EM. Saya suka sembur EM sebab takut bahaya kepada anak-anak dan binatang peliharaan kalau guna racun dikawasan rumah.